| Vekaran päiväkirja | |
|
|
Kirjoittaja | Viesti |
---|
Tinúvel Admin
Viestien lukumäärä : 136 Join date : 05.01.2011
| Aihe: Vekaran päiväkirja Ke Huhti 27, 2011 7:49 am | |
| Vegar IIvuonohevonen, ruuna hoitaja Ronja hoitajahistoriasussu (27.4.11 - 28.7.11, 9 hoitokertaa) Ronja (22.2.13 ->) Vekaran sivut
Viimeinen muokkaaja, Tinúvel pvm Pe Helmi 22, 2013 10:45 am, muokattu 2 kertaa | |
|
| |
sussu Esimerkillinen tallilainen
Viestien lukumäärä : 154 Join date : 22.04.2011
| Aihe: Tutustumista:):) To Huhti 28, 2011 9:06 am | |
| Astelin tympeänä kohti talli. Olin juuri saanut englannin kokeesta kuutosen. Huonoin numeroni ikinä. Kun viimein saavuin sinne menin katsomaan olisiko Vekara sisällä pihatossa. No, sielähän se imuroi turpeeseen unohtuneita heiniä. -Sul on näköjään viel sapuskat kesken, mä meen täst rasvaan sun suitsii ja satulaa, sanoin sille ja unohdin kokonaan huonon koenumeroni. Astelin rauhaksiin päärakennukseen missä suitsia ja muita säilytettiin. Otin suitset (jotka olivat todella likaiset) naulasta ja hain varustesaippuan ja -rasvan. Ne kädessäni sitten astelin pihalle nurmikolle. Huomasin pian Tinùvelin joka talutti Meriä tarhaan. -Vai oot sä sit päättänyt ruveta varusteit jynssää, hän hymyili iloisena. -Joo, tarviiks apuu heppojen viemises tarhaan? kysäisin ohimennen. -No, oishan se kiva juttu, hän hymähti ja jatkoi matkaansa. Itse nousin ylös ja kävelin pihatolle. Ensin otin Vekaran remmiin kiinni ja vein sen tarhaan ripeästi. Palasin pihatolle ja vein loputkin sieltä tarhaan.
Kun olin valmis palasin puunaamaan Vekaran suitsia. Olin ehtinyt pesemään ne jo joten hoidin vielä rasvauksen. Siinä ei kauaan mennyt. Menin viemään suitset naulakkoon ja otin Vekaran harjapakin. Menin sen tarhalle ja otin riimunarun käteeni. Menin tarhaan Vekaran luokse ja klipsautin riimunnarun kiinni sen riimuun. Laskin harjapakin maahan ja otin sieltä harjan käteeni. Laitoin riimunnarun Vekaran kaulalle ja aloin puunaamaan sen karvaa.
Olin harjannut Vekaraa puolisen tuntia joten lopetin. Päästin ponin irti ja lähdin ulos tarhasta. Riimunnarun jätin aitauksen viereen mutta harjat vein päätalliin. Jätin ne sinne mistä otinkin ja tallustelin kotiin päin.
Sussu ja Vekara 1HM!!!!
Ps. Voinko ratsastaa Vekaralla Lauantaina??
--- Hoitajan tehtäviin kuuluu hoitohevosensa liikutus eli kyllä, voit ratsastaa Vekaralla. Sunnuntaisin hevosilla on usein vapaapäivä ja jos ne käyvät tunnilla, ei hoitajan tarvitse liikuttaa niitä sinä päivänä. :) Ja joka kertahan ei ole pakko ratsastaa, voit liikuttaa ponia muullakin tavalla, esim. taluttaen. | |
|
| |
| Aihe: Vs: Vekaran päiväkirja Su Toukokuu 01, 2011 8:32 am | |
| //Ok, Kiitti tiedost:)
Hyvää Vappua!!!
Olin juuri tuonut oman hevoseni, Marin talliin ja nyt oli aika hoitaa Vekara. Saavuin maneesiin ja livahdin sisään. Tunti oli täydessä vauhdissa. -Viimeinki sä tulit, tuhisi Kiki pitäen Vekaraa riimunarussa. -Outs, sori et kesti sanoin ja menin nopeasti Kikin luokse ja otin Vekaran narusta kiinni. Kiki lähti talliin ja minä taluttelin Vekaraa seuraavan tunnin ajan. Tuntiin sisätyi: Kävelyä + pari askelt ravii. Kun tunti loppui ratsastaja lähti niin minä kapusi Vekaran selkään. Säädin jalustimet sopiviksi ja kiinnitin kypärän kunnolla. Annoin Vekaralle hieman löysät ohjat ja pyysin sen liikkeelle. -Hoplaa, tuhahdin sille ja annoin pohkeita jotta Vekara kulkisi reippaammin.
Kymmenen minuutin kuluttua keräsin ohjat ja aloin ratsastaa sitä kunnolla. Tein paljon voltteja ja lopulta vaihdoin suunnan. Hieman voltteja siihenkin suuntaan. Lopulta annoin Vekaran alkaa ravaamaan. Se pidensi askeltaan ja lähti keinuvaan raviin. Ratsastin keskiympyrällä. Välillä otin pysähdyksen ja välillä pysähdyksen ja peruutuksen. Vaihdoin suunnan ja samaa tehtävää siihen suuntaan. Puolen tunnin työskentelyn jälkeen otin laukan. Tein muutamia voltteja ja hidastin taas raviin. Istuin hetkeksi harjoitusraviin. Vekara alkoi myödätä kaulaansa ja taipui muotoon. Löysäsin aavistuksen ohjia mutta pidin Vekaran reippaassa ravissa. Ravasin molempiin suuntiin pari kierrosta ja hidastin käyntiin. Ohajsin sen kaartoon ja tulin alas. Nostin jalustimet ja löystin satulavyötä. Otin ohjat pois kaulalta ja aloin talutella Vekaraa maneesissa.
Kymmenen minuutin päästä talutin Vekaran pihattoon. Otin siltä varusteet pois ja vilkaisin kelloa. -Tasan kuusi, huokaisin. Äitini hakisi minut puolen tunnin päästä. Pian jokin alkoi ropista vasten tallin kattoa. Vilkaisin ikkunasta ulos. RAKEITA! eikä. ajattelin ja aloin harjata Vekaraa.
Puolen tunnin päästä olin vienyt Vekaran varusteet ja harjat pois. Olin vienyt Marinkin sisään. Kävin hyvästelemässä Vekaran ja äitini tuli pihaan. Menin autoon. -Mitens Mari viity tallilla? hän kysyi. -Ihan hyvin, sanoin ja lähdimme ajamaan kotiin.
Sussu ja Vekara 2hm | |
|
| |
| Aihe: Vekara Ti Toukokuu 03, 2011 8:54 am | |
| Mistä on kaikki Vekarat tehty:
V- eikeydestä E-rikoisuudesta G- A-ainutlaatuisuudesta R-akkaudesta
I I
V- ekarasta E-rikoislaadusta K-ivuudesta A-hneudesta R-akkaudesta jostain A-ivan uskomattomasta
Toivottavast toi kelpaa HM: äks
No joka tapaukses: Sussu ja Vekara 3hm | |
|
| |
| Aihe: :) Ke Toukokuu 04, 2011 4:35 am | |
| linkki kuvaanSussu ja Vekara 4hm ----- Kuvilla hoitaessa voisit laittaa normaalin tekstilinkin, koska jostakin syystä tuo kuvan linkittäminen ei toimi.. Yritän korjata ongelman, kun on aikaa. | |
|
| |
| Aihe: :):) La Toukokuu 07, 2011 11:38 pm | |
| | |
|
| |
| Aihe: Oikea Vekara! Ke Toukokuu 11, 2011 5:03 am | |
| Saavuin Vekaran tarhalle ja menin ottamaan sitä kiinni. Se antoi minun napata itsensä ja lähdin viemään sitä talliin. Yhtäkkiä tunsin voimakkaan nykäisyn kädessäni. -Voi *****! Huudahdin kun näin vuonohevosen viilettävän pihatietä pitkin riimunnaru valtoimena roikkuen. -Heti takasin, komensin sitä mutta eihän se mitään ymmärtänyt. Lähdin pinkomaan ravaavan ponin perään. Pian huomasin Kikin joka katseli minua vähän kauempaa. -Ooks ruvennu maratonii juoksee? hän kysyi naureskellen. -No, en! Huudahdin ja potkaisin kiveä. -Vekara karkas, puuskutin. -Ok. Mä autan, hän vastasi ja hävisi jonnekkin.
Pian hän palasi kädessään porkkana. Hän käveli lähemmäs Vekaraa joka oli alkanut laiduntaa ojan vieressä. -Veksuu, hän maanitteli ja Vekara nosti päätään. Huomatessaan porkkanan se tuli Kikin luokse. Hän tarttui jämäkästi sen riimunnaruun ja antoi porkkanan sille. Hän talutti Vekaran luokseni ja ojensi narun minulle. -Kiitti, sanoin silmät pyöreinä. -Ois mun itekki pitänyt toi hokata, tuhahdin nolona ottaen narun Kikin kädestä. -Eipä mitää, hän tokaisi hymyillen ja häipäsi maneesiin.
Vein Vekaran karsinaan ja aloin harjaamaan sitä. Se oli oneksi puhdas joten ei siinä kauaan kestänyt. Kun olin valmis jätin Veksun karsinaan ja vein harjat pois. Kävin hyvästelemässä sen ja lähdin kotiini päin:)
Sussu ja Vekara 6hm | |
|
| |
| Aihe: Jee To Toukokuu 26, 2011 7:00 am | |
| | |
|
| |
| Aihe: 20.6.2011 Su Kesä 19, 2011 11:53 pm | |
| -Nyt tänne Vekara, karjuin vuonohevoselle joka ei antanut ottaa itseään kiinni. No, lopulta pääsin sen lähelle ja tarrasin sen riimusta kiinni ja klipsautin riimunnarun riimuun. -Höh, mikä sul nyt on ku oot tollanen jästipää, tiuskaisin Vekaralle ja lähdin viemään sitä pihattotalliin. Pihattotallissa vein sen omaan karsinaan ja sidoin sen kiinni. Otin sen harjapakista harjan ja aloin jynssätä sillä Vekaraa.
Kun olin saanut pollen harjattua kipaisin hakemaan sen varusteita. Palasin sen luokse satulan ja suitsien kanssa. Laskin suitset harjapakkiin odottamaan ja menin satuloimaan Veksun. Nostin satulan sen selkään ja liutin sen oikeaan kohtaan. Kiersin toiselle puolelle tarkistamaan että huopa oli hyvin ja laskin satulavyön alas. Palasin toiselle puolelle ja kiinnitin satulavyön. Laitoin sen ensimmäiseen reikään, sillä kiristäisin sen vielä kentällä. Otin suitset harjakopasta ja laitoin ne Vekaralle ja kiinnitin soljet. Kun olin valmis vedin kypärän päähäni ja lähdin taluttamaan Vekaraa kentälle. Talutin Vekaran keskelle kaartoon ja kiristin vyötä ja säädin jalustimet hyviksi. Kapusin sen selkään, kiristin vielä vyötä ja pyysin sen käyntiin. Kävelin kymmenisen minuuttia löysin ohjin ennen kuin otin ohjat ja nostin ravin. Kevensin pari kierrosta ja istuin sitten harjoitusraviin. Ohajsin Vekaran kahdeksikolle jotta saisin sen taipumaan hieman molempiin suuntiin. Se kulki hyvää ja reipasta ravia. Lisäsin kahdeksikkoon käyntipätkät halkaisijoille. Otin aina 8 käyntiaskelta. Vekara oli hieman hätäinen käyntipätkissään ja suostui ottamaan vain 6askelta mutta yritin uudelleen ja sain sen menemään oikein hienosti. Lisäsin kahdeksikkon vielä laukan. Laukkaisin päädyissä. Vekara meni oikein hienosti.
Siirryin pois kahdeksikolta ja tein avo- ja sulkutaivutuksia pitkille sivuille. Päätyihin tein ympyrän jolla nostin laukan. Loppuun teimme vielä muutamat pohkeenväistöt molempiin suuntiin sekä käynnissä että ravissa. Vekara oli mennyt oikein hyvin. Ravasin vielä loppuravit ilman jalustimia. Se oli tasasista ja leppoisaa menoa. Siirsin Vekaran käyntiin ja annoin löysät ohjat. Kävelimme jonkin aikaa ja ohjasin pollen kaartoon. Laskeuduin alas, nostin jalustimet, löysäsin vyötä ja lähdin taluttamaan Vekaraa talliin.
Olin hoitanut Vekaran huolella ja vienyt varusteet pois. Vein sen tarhaan ja hain Lantun. Se ei ollut meinannut antaa kiinni millään. No, nyt se kumminkin seisoi karsinassa kiinni sidottuna. Harjasin sitä ja se yritti vaikka mitä temppuja. Kun olin saanut harjattua sen, lähdin hakemaan juoksutusliinaa ja -raippaa. Palasin Lantun luokse, suitsin sen, irroitin suitsista ohjat, kiinnitin liinan suitsiin ja lähdin viemään sitä kentäkke. Kun tulimme sinne pyysin sen ympyrälle. Se kuvitteli että "ahaa, nyt saa laukata" ja se lähti kiitolaukkaan. Pysäytin sen ja pyysin sitä käyntiin. Kyllä se suostui kävelemään. -Ravi, komensin sitä ja heilautin raippaa hieman. Lanttu lähti laukkaamaan. Hidastin sen käyntiin ja sanoin uudestaan: -Ravi. Nyt se siirtyi kiltisti raviin.
Kun olin juoksuttanut sitä jonkin aikaa palasimme talliin ja hoidin Lantun huolella. Vein sen tarhaan ja lähdin saapastelemaan kohti kotia.
Sussu ja Vekara 8hm
ps. tää sama on Lantun hoitopäikys. | |
|
| |
| Aihe: Vs: Vekaran päiväkirja Ti Heinä 05, 2011 4:07 am | |
| 5.7.2011 Esteitä??
-Nonii, ravataampa vähän kahdeksikolla ja yritetään sit hypätä toi 40cm este, kuiskasin Vekaralle ja nostin ravin. Ravasin pari kertaa kahdeksikon läpi ja ohjasin Vekaran esteelle. Nostin laukan ja kehotin sitä hyppäämään, mutta se kielsi. Mätkähdin vuonohevosen kaulalle ja kirosin. Korjasin asentoni ja käänsin Vekaran ympyrälle. Pyysin sen laukalle ja ohjasin sen kohti estettä. Painoin kantapääni sen kylkiin ja odotin sen hyppäävän, mutta se kielsi. Jäin roikkumaan sen kaulalle, mutta pääsin takaisin satulaan. Ratsastin maneesin reunalle ja otin käteeni raipan. Nostin laukan ja suuntasin esteelle, lätkäisin Vekaraa kevyesti kaulalle ja kumarruin mukaan hyppyyn. Viimeinkin se hyppäsi. JA MITEN HYVIN?? Se loikkasi esteen pehmeästi ja oli aivan kuin joku kuuluisa estehevonen. Jatkoin laukkaa ja suunnistin uudestaan esteelle. Vekara hyppäsi kuin vanha tekiä. Olin onnellinen.
Kun lopetin ratsastuksen, vein Vekaran pihattotalliin ja otin siltä varusteet pois. Vein varusteet sinne minne ne kuului, ja menin harjaamaan Vekaraa. Harjasin sen huolella ja tarkistin kaviot. Se oli oikein kiltisti ja rauhallinen. Minulla oli jo kiire kotiin, joten vein Vekaran tarhaan ja lähdin kotiin.
Sussu ja Vekara 9hm
ps. Sori lyhyt tarina | |
|
| |
Sponsored content
| Aihe: Vs: Vekaran päiväkirja | |
| |
|
| |
| Vekaran päiväkirja | |
|